Rozhovor s Marianou Krištofovou, ktorá vedie pobočku Special Machinery v Schaeffler Kysuce. Digitálna transformácia a budúcnosť výroby špeciálnych strojov
23.12.2025 | Kysucké Nové Mesto
So svojím tímom navrhujete, staviate a oživujete rôzne typy strojov a výrobných liniek pre zákazníkov z rôznych odvetví. Ktorá oblasť služieb zažíva momentálne najväčší rast?
V dnešnej dobe zažíva najväčší rozmach oddelenie digitalizácie, ktoré sa zameriava najmä na transformáciu podnikových procesov pomocou moderných technológií. Jeho úlohou nie je len technická podpora, ale najmä inovácie, zefektívnenie a zmena spôsobu práce.
Venujeme sa témam ako digitálne dvojča stroja – vytvorenie virtuálneho modelu na simulácie, testovanie a optimalizáciu. Realizujeme pohybové simulácie a digitálne overenie funkčnosti, zber dát z výrobných zariadení pomocou IoT senzorov na sledovanie stavu, výkonu a porúch. Implementujeme digitálne pracovné pokyny, elektronické návody a vizualizácie pre montáž. Zabezpečujeme traceabilitu (dosledovateľnosť) komponentov – sledovanie ich pôvodu, montáže aj testovania jednotlivých dielov.
Súčasťou našej práce je aj automatizácia testovania s digitálne riadenými testovacími sekvenciami, digitálne záznamy kvality s elektronickými kontrolnými listami a fotodokumentáciou, ako aj analýza porúch so spätnou väzbou prepojených servisných dát s vývojom.
Pre manažment vytvárame dashboardy s prehľadom o stave projektov, výrobe a kvalite, ako aj interaktívne prehľady v Power BI pre technické tímy.
Ako sa líši prístup pri navrhovaní modulárnych výrobných liniek oproti špecializovaným strojom?
V dnešnej dobe sa veľmi často menia požiadavky zákazníkov a konfigurácie produktov, preto sme pristúpili k modulárnym a škálovateľným výrobným linkám. Ich výhody vidím v rýchlej adaptácii na nové produkty alebo ako varianty bez nutnosti prestavby celej linky a v jednoduchej údržbe a výmene modulov – napríklad pri poruche alebo modernizácii.
Tento prístup umožňuje paralelný vývoj – jednotlivé moduly sa môžu vyvíjať nezávisle – a postupné rozširovanie kapacity pridaním ďalších modulov alebo staníc. Firma nemusí investovať naraz do celej linky, čo optimalizuje investície. Dokáže lepšie reagovať na dopyt – rýchlo zvýšiť alebo znížiť produkciu.
Ďalšou výhodou je možnosť testovania a validácie jednotlivých častí pred nasadením do celej linky, lepšia sledovateľnosť a kontrola kvality – každý modul môže mať vlastné digitálne záznamy. Z hľadiska udržateľnosti tento prístup znižuje odpad, pretože moduly sa dajú recyklovať alebo použiť inde, a prináša energetickú efektivitu vďaka možnosti optimalizovať spotrebu na úrovni jednotlivých modulov.
Aké výzvy prináša integrácia viacerých systémov do jedného projektu?
Projekty integrujúce montážnu linku, testovací systém a vision systémy patria medzi veľmi komplexné inžinierske riešenia, ktoré vyžadujú detailnú analýzu potrieb zákazníka, špecifický návrh každého modulu a ich precíznu súhru vo výrobnom procese. Každý systém musí byť kompatibilný s ostatnými tak technicky, ako aj v softvérovej oblasti.
Úspešná implementácia si vyžaduje simulácie, virtuálnu validáciu, optimalizáciu pracovných tokov a detailné nastavenie komunikácie medzi systémami – napríklad PLC, robotiky a IT infraštruktúry. Vision systémy musia zvládať identifikáciu, kontrolu kvality, meranie, sledovanie polohy v reálnom čase a často aj navádzanie robotov pri montáži. Testovacie systémy sú budované podľa typu produktu a vyžadujú integráciu rôznych snímačov a automatizáciu meracích úloh.
Pri týchto typoch projektov sa vyžaduje úzka spolupráca medzi oddeleniami mechaniky, automatizácie, softvéru a kvality. Projekty tejto úrovne komplexnosti sú časovo aj technicky náročné, ale prispievajú k radikálnemu zvýšeniu efektivity, spoľahlivosti a kontroly kvality výrobného procesu.
Aké výzvy prináša integrácia viacerých systémov do jedného projektu?
Projekty integrujúce montážnu linku, testovací systém a vision systémy patria medzi veľmi komplexné inžinierske riešenia, ktoré vyžadujú detailnú analýzu potrieb zákazníka, špecifický návrh každého modulu a ich precíznu súhru vo výrobnom procese. Každý systém musí byť kompatibilný s ostatnými tak technicky, ako aj v softvérovej oblasti.
Úspešná implementácia si vyžaduje simulácie, virtuálnu validáciu, optimalizáciu pracovných tokov a detailné nastavenie komunikácie medzi systémami – napríklad PLC, robotiky a IT infraštruktúry. Vision systémy musia zvládať identifikáciu, kontrolu kvality, meranie, sledovanie polohy v reálnom čase a často aj navádzanie robotov pri montáži. Testovacie systémy sú budované podľa typu produktu a vyžadujú integráciu rôznych snímačov a automatizáciu meracích úloh.
Pri týchto typoch projektov sa vyžaduje úzka spolupráca medzi oddeleniami mechaniky, automatizácie, softvéru a kvality. Projekty tejto úrovne komplexnosti sú časovo aj technicky náročné, ale prispievajú k radikálnemu zvýšeniu efektivity, spoľahlivosti a kontroly kvality výrobného procesu.
Máte skúsenosti aj s implementáciou riešení v oblasti spolupráce človeka a stroja?
Áno, v oblasti robotiky pôsobíme ako systémoví integrátori, a preto sa často stretávame s požiadavkami na to, aby vedeli stroje pracovať spolu s ľuďmi. Tieto projekty sú špecifické tým, že nejde len o technickú integráciu, ale aj o ergonómiu, bezpečnosť a intuitívnu interakciu medzi človekom a strojom.
Najčastejšie využívame kolaboratívne roboty, ktoré môžu bezpečne pracovať vedľa človeka bez ochranných bariér. Implementujeme ich napríklad pri montáži, manipulácii alebo testovaní komponentov. Čo sa týka digitálneho rozhrania, používame dotykové panely, hlasové ovládanie alebo AR technológie, ktoré umožňujú operátorom intuitívne komunikovať so strojom.
Naše výrobné linky obsahujú bezpečnostné senzory a AI. Stroje sú vybavené senzormi, ktoré sledujú pohyb človeka a prispôsobujú svoje správanie – napríklad spomalenie alebo zastavenie pri priblížení.
Na akom najkomplexnejšom projekte ste pracovali?
Najkomplexnejší projekt, ktorý sme vyvíjali, konštruovali, zmontovali a uviedli do prevádzky, bola montážna linka pre nášho interného zákazníka Schaeffler Kysuce – linka na montáž elektroosí 2 v 1 pre plug-in hybridné elektrické vozidlá, kde sa spája elektromotor a prevodovka do jedného celku.
Linka sa skladala z viac ako 40 montážnych staníc a bola rozdelená do troch sekcií: predmontážnej, hlavnej montáže spolu s montážou prevodovky a dvoch EOL kontrolných staníc. Táto linka dodnes úspešne produkuje a bol to zatiaľ náš najväčší projekt.
Aké sú najčastejšie požiadavky zákazníkov a kde vidíte najväčší potenciál?
Spoločnosť Schaeffler kladie najväčší dôraz na kvalitu a, samozrejme, na bezpečnosť a ergonómiu. V dnešnej dobe mnohých zmien je kľúčová flexibilita a modularita. Dôraz je taktiež na automatizácii, efektivite a udržateľnosti.
Ja vidím najväčší potenciál v digitálnej transformácii výroby, vo virtuálnom uvedení do prevádzky (virtual commissioning) a taktiež v rozširovaní spolupráce človeka a stroja.
Darí sa vám motivovať kolegov v časoch, keď sa mnohí obávajú, že ich AI nahradí?
Za úspešným manažérom je vždy úspešný tím. Ľudia sú to najdôležitejšie, čo dobre fungujúca firma má. Máme veľa skúsených kolegov, ktorí s nami vyvíjajú stroje už viac ako 20 rokov. Taktiež máme veľmi dobrú spoluprácu so strednými školami a Žilinskou univerzitou, kde robíme prednášky a informujeme mladých kolegov o možnosti pracovať v našom vývojovom tíme. Takto sa nám darí získavať nových kolegov.
AI je len nástroj na uľahčenie práce, nikdy nemôže človeka úplne nahradiť. Zdôrazňujeme kolegom, že AI im prácu neberie, len ju uľahčuje. Mladí inžinieri majú vďaka nej viac času na vytváranie konceptov a kreativitu.
Čo by ste dnes poradili svojmu mladšiemu ja o zvládaní ťažkých situácií?
Denne riešim veľa ťažkých situácií. Kolegovia očakávajú množstvo rozhodnutí. Dnes už viem, že problémy sú na to, aby sa riešili, nie na to, aby sme sa ich báli. Keď čelím ťažkej situácii, položím si otázku: „Spomenie si niekto o rok na tento problém?“
Ako si udržujete work-life balance?
Work-life balance je pre mňa moja rodina. Manžel, ktorý ma podporuje. Dve deti, s ktorými športujeme. A taktiež priatelia, s ktorými trávim príjemné chvíle.
Vydavateľ: Schaeffler Slovakia
Krajina vydania: Slovensko
Terms of use for Schaeffler press pictures
Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.
We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.
Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.
Postal address:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG
Corporate Communication
Industriestraße 1-3
91074 Herzogenaurach
Germany
Tlačové správy
Balík (tlačová správa + média)