Hľadaný výraz

DTM Electric Sound Run: Schaeffler vyvíja zvuk áut budúcnosti

Pressrelease Stage Image
Odborníci zo spoločnosti Schaeffler vyvíjajú zvuk nového DTM Electric. Fotografie: Schaeffler (Daniel Karmann)

22.09.2022 | Kysuce

  • Spoločnosť Schaeffler prezentuje nový zvuk vozidiel DTM Electric na Red Bull Ringu v Spielbergu s pretekárkou Sophiou Flörsch.
  • Nový zvuk vzniká syntézou zvukov v reálnom čase.
  • Schaeffler má viac 20 rokov skúseností s akustickým vývojom komponentov vozidiel.

V DTM na Red Bull Ringu si vaše uši prídu na svoje: Tam, kde doteraz udával tón hluk motorov GT3, spoločnosť Schaeffler predstavuje zvuk nového DTM Electric, ktorého štart je naplánovaný na rok 2024. „Vyvíjame zvuk automobilov budúcnosti,“ hovorí Dr. Jochen Schröder, vedúci divízie E-Mobility spoločnosti Schaeffler. „Na pretekoch DTM Electric Sound Run už môžete počuť, že aj elektrický motoristický šport dokáže byť rovnako vzrušujúci.“ Predvádzacie vozidlo Schaeffler DTM Electric bolo vybavené inovatívnou technológiou generovania zvuku. To zahŕňa softvér na syntézu zvuku, ktorý v reálnom čase kombinuje údaje o vozidle so zvukovým profilom špeciálne vyvinutým pre pretekársku sériu DTM Electric. Samotný zvuk napodobnili odborníci zo spoločnosti Schaeffler podľa skutočného zvuku elektromotora. Hardvér nainštalovaný vo vozidle zabezpečuje, aby celá karoséria vibrovala. Vďaka tomu je nový charakteristický zvuk počuteľný pre publikum. Pri vývoji zvuku DTM Electric využíva spoločnosť Schaeffler svoje viac ako 20-ročné skúsenosti s vývojom technickej akustiky. V budúcnosti sa tieto odborné znalosti budú využívať aj v sériových vozidlách.

DTM Sound Run demonštruje nový zvuk elektrického motoristického športu
Silné basy, hlboké burácanie a zároveň trochu futuristický zvuk: tak znie nový DTM Electric. Nový zvuk svetu motoristického športu na Red Bull Ringu v rakúskom Spielbergu za volantom predvádzacieho vozidla premiérovo predstaví pretekárka a ambasádorka značky Schaeffler Sophia Flörsch. Modelom je zvukové spektrum elektromotora, ktorý je nainštalovaný vo vozidle a ktorého výrobcom je spoločnosť Schaeffler. „DTM Electric nemá napodobňovať typický spaľovací motor ani znieť ako sci-fi,“ hovorí Jochen Schröder. „Skôr sme vyvinuli zvuk, ktorý odráža fyzikálne vlastnosti elektromotora, ale je upravený, aby znel ešte lepšie.“

Aby DTM Electric znel autenticky a zároveň moderne, bola najprv realizovaná podrobná analýza zvuku elektrického pohonu. Na základe toho bol v špeciálne vyvinutom softvéri na syntézu zvuku vytvorený nový zvukový profil osobitne pre pretekársku sériu. Počas jazdy sa údaje o vozidle, ako sú otáčky motora, zaťaženie motora a tlak v brzdách, prenášajú do softvéru v reálnom čase. Softvér kontinuálne upravuje výšku tónu a hladinu zvuku uloženého profilu podľa príslušnej jazdnej situácie. Pri zrýchľovaní a brzdení pri rôznych rýchlostiach sa vytvára dynamický a autentický zvuk. Prostredníctvom zosilňovača sa potom prenáša do špeciálnych cievok vo vozidle, ktoré rozvibrujú karosériu. Vďaka tomu budú môcť tento zvuk počuť aj fanúšikovia na pretekárskej trati – dokonca bez klasických reproduktorov.

Zvukový dizajn aj pre elektromobily v cestnej premávke
Elektromobily, ktoré pomaly jazdia mestom, nie sú takmer počuť. To zvyšuje riziko nehôd, najmä s cyklistami a chodcami. V EÚ je preto v súčasnosti vo všetkých nových typoch hybridných a elektrických vozidiel povinný tzv. „akustický výstražný systém vozidla“, skrátene AVAS. Do rýchlosti 20 km/h (v USA do rýchlosti 30 km/h) a pri cúvaní musia vozidlá produkovať zvuk najmenej 56 dB a najviac 75 dB. „Doteraz sa výrobcovia automobilov od seba odlišovali hlukom spaľovacích motorov. V budúcnosti im ponúkneme syntézu zvuku v reálnom čase aj pre elektrické cestné vozidlá – pre cielené odlíšenie značky a autentický zvuk v každej jazdnej situácii,“ hovorí Jochen Schröder. Na dosiahnutie tohto cieľa sa spoločnosť Schaeffler okrem iného spolieha na svoje viac ako 20-ročné skúsenosti v oblasti NVH (skratka z anglických slov noise, vibration a harshness, t. j. hluk, vibrácie a drsnosť). Táto vývojová disciplína zvyčajne zahŕňa filtrovanie nežiaduceho hluku z komponentov vozidla, jeho tlmenie alebo úplné odstránenie. Mali by zostať len zvuky, ktoré vytvárajú príjemný zvukový obraz. „Pri aktívnom zvukovom dizajne spolu so zákazníkom určujeme, ako má vozidlo znieť pre okolie, a potom vyvíjame hardvér a softvér, aby sme presne takýto zvuk vytvorili prostredníctvom vibrácií karosérie,“ vysvetľuje Jochen Schröder. Monotónne pípanie áut by sa tak malo stať minulosťou.

Zatiaľ čo nový zvuk DTM Electric vychádza zo skutočného zvuku elektrického pohonu, výrobca vozidla sa bude môcť neskôr viac-menej sám rozhodnúť, ako má jeho vozidlo znieť. Odborníci spoločnosti Schaeffler môžu napríklad špeciálne zvýrazniť nízke alebo vysoké tóny, vrstviť rôzne zvukové signály, pridávať k nim ďalšie alebo ich úplne pretvárať. „Od akustiky tradičných spaľovacích motorov až po futuristické zvuky – výrobcom vozidiel dokážeme poskytnúť množstvo možností,“ hovorí Jochen Schröder.

Vydavateľ: Schaeffler Slovakia
Krajina vydania: Slovensko

Príslušné média

Terms of use for Schaeffler press pictures

Schaeffler press pictures may only be used for editorial purposes. Unless otherwise stated, all copyrights and rights of use and exploitation are owned by Schaeffler Technologies AG & Co. KG, Herzogenaurach (Germany) or by one of its affiliated companies. The reproduction and publication of Schaeffler press pictures is only permitted if the source is stated as follows: "Image: Schaeffler". The pictures may be used free of charge in such cases. The use of pictures for advertising or other commercial purposes, in particular their disclosure to third parties for commercial purposes, is hereby prohibited. Pictures may only be edited with the approval of Schaeffler.

We kindly request that a specimen copy be sent to us when Schaeffler press pictures are published in printed media (or a digital copy in the case of publication in electronic media). When using Schaeffler press pictures in films, please notify us and state the title of the film.

Use and utilization of Schaeffler press pictures is subject to the substantive laws of Germany without its conflict of law provisions. The place of competent jurisdiction shall be Nuremberg, Germany.

Postal address:
Schaeffler Technologies AG & Co. KG
Corporate Communication
Industriestraße 1-3
91074 Herzogenaurach
Germany

presse@schaeffler.com

sťahovanie

Tlačové správy

Balík (tlačová správa + média)

Zdielať stránku

Schaeffler applies cookies to secure an optimal use. With the further use of this website you accept the application of cookies. More Information

Akceptovať